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Graeme Todd

 

Texts

 

Les œuvres de Todd sont des palimpsestes peints, dont les surfaces érodées, balafrées, éclaboussées, entachées, sont pleines de bravoure. Cette structuration non hiérarchique nous permet de remonter les nombreuses et différentes strates créées par l’artiste au stylo, encre, peinture et vernis sur des supports de contreplaqué et aggloméré. Ses procédés spatiaux, par l’utilisation simultanée du microscopique et du cosmique, déstabilisent les relations d’échelle, associant des sous-couches à des prolongements d’espace infini.

 

Les empreintes de Todd se fusionnent et se dissolvent telles les actions désincarnées de formes flottant librement ou les rebonds aléatoires de l’entropie d’un économiseur d’écran. Citant les propos de Leo Steinberg sur les peintures de Jackson Pollock, Todd dit, observant son tableau Blank Frank (2010), « un vaisseau spatial pourrait le traverser ». Il rafle à « l’art pour l’Age de l’Espace » de Lucio Fontana ses motifs d’entailles verticales et l’ambiguïté de la composition créée par les cadres sculptés des séries teatrini (1964-66), dans lesquelles des éléments à la fois illustratifs et abstraits co-existent.

 

Andrew Mummery 2010

 

 

 

 

 

Graeme Todd is a visiting lecturer who teaches in fourth year BA (Honours) Fine Art and BA (Honours) Art, Philosophy and Contemporary Practices.

"Graeme Todd’s paintings are the result of the meeting of diverse artistic references. Even if his landscapes are based on an observation of nature, the use of layers of varnish destroys the traditional system of representation. In fact, the superimposition of layers of paint allows disparate elements to merge on the surface of the work; abstract forms are inserted between figurative layers and destroy the spatial logic; the objects represented are not linked in a continuous composition; references accumulate, from the Romantic landscape via Japanese print to imagery and dreamlike landscapes... this superimposition makes any linear reading of the picture impossible" Caroline Nicod, Musee des Beaux Arts Cantonal, Lausanne.

Graeme was born in Glasgow in 1962. He studied at Duncan of Jordanstone College of Art and Design, from 1979‑1985. Solo shows include: ’Space is Deep’ Kunsthaus Glarus, Switzerland; ’Mount Hiddenabyss’, Fruitmarket Gallery, Edinburgh and ’Hanshin Loop’, Osaka Contemporary Art Centre, Osaka, Japan. Group shows include; ’Here + Now’, Scottish Art 1999‑2001 DCA, McManus Galleries, Generator Dundee; ’Open Country’, contemporary Scottish Artists, Musée des Beaux Arts, Lausanne.
Works held in collections include Kunsthaus Zurich, Kunsthaus Glarus, Arts Council of England, HBOS and the Scottish National Gallery of Modern Art.